سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: چهارمین همایش آیین‌های عاشورایی که از روز دوشنبه اول بهمن کار خود را در تبریز آغاز کرده است، روز نخست را چندان محکم و آماده به پایان نبرد.

آن طور که ایسنا نوشته در این روز، بیشتر اجراهای اول گروه‌ها لغو شد و یکی از سالن‌ها نیز به آمادگی لازم برای اجرا نرسید. قرار بود در این سالن، نمایش «شبیه پدر» به کارگردانی نیر غایب‌زاده از تبریز اجرا شود که به علت آماده نبودن صندلی‌ها و پرده‌ سالن، این نمایش در نوبت نخست در تالار استاد قبه‌زرین اجرا نرفت.

یعقوب صدیق جمالی، مشاور کارگردان شبیه پدر در این باره می‌گوید: «پیش از این ستاد جشنواره اعلام کرده بود سالن از 24 ساعت قبل در اختیار گروه نمایشی قرار خواهد گرفت، اما با توجه به این‌که نمایش کاری از خود تبریز بود قرار شد 3 روز زودتر سالن در اختیار گروه قرار بگیرد که این امر محقق نشد.»

ظاهرا سالن قبه‌زرین تا چند ماه گذشته نگارخانه بوده است، اما به پیشنهاد گروه‌ها، از 3 ماه قبل قرار شد برای همایش آیین‌های عاشورایی، به صندلی و تجهیزات اجرایی مجهز شود تا شکل سالن تئاتر بگیرد. با این حال، آخرین مراحل کار تا ساعاتی پیش از اجرای گروه به طول انجامیده و حالا «با صندلی‌های موجود، ظرفیت این سالن حدود 40 نفر است و هنوز بخشی از صندلی‌هایش نیز جایگزین نشده است.

 اما شهرام خدایی، دبیر اجرایی همایش چهارم مسئله را طور دیگری می‌بیند: «تنها دلیل لغو نوبت نخست اجرای نمایش شبیه پدر، تأخیر در آغاز اجرای نمایش شال قرمز در سالن استاد مبین بود. سالن استاد قبه زرین در فرصت موجود آماده شد و درحال حاضر برای اجرای نمایش و جایگاه تماشاگران مشکلی وجود ندارد، زیرا با قراردادن صندلی‌های متحرک می‌توان سالن را آماده اجرا کرد.»علاوه بر این، در اجراهای پرده‌خوانی روز نخست نیز اختلالات مهمی به وجود آمده است.

ظاهرا تأخیر در اجراهای تالار استاد قبه‌ زرین و استاد اقبال آذر سبب شده بخش دوم از برنامه پرده‌خوانی مرشد احدی انجام نشود. جالب‌تر این‌که مرشد میرزاعلی نیز بعد از اجرای بخش نخست پرده‌خوانی خود بنا به اعلام ستاد همایش، مجبور شد بدون پرده، پرده‌خوانی کند!

شهرستان است دیگر!

هرچند اصرار مسئولان وزارت ارشاد برای برگزاری جشنواره‌ها در جایی به جز پایتخت، در درازمدت می‌تواند اثرات مطلوبی را برای استان‌های مختلف به همراه بیاورد، اما   آغاز حرکت نیز تنها درصورتی می‌تواند محکم و بدون تردید صورت گیرد که انتظار از شهرستان را نیز به اندازه تهران بالا ببریم. این انتظار اگرچه شاید از ابتدا کار را دشوار کند، اما خودبه‌خود اجازه اشتباهات و ناهماهنگی‌های پذیرفته شده را از اجرای برنامه‌های کشوری در شهرستان می‌گیرد.

کد خبر 42398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز